Suria pagi menyambut
senyuman mesra ceria Kadamaian mekar
membuka tirai jendela, mempersembahkan
halaman semulajadi Kadamaian, sorga
habitat semulajadi yang semakin menjadi sebutan warga pelancongan. Di warnai
oleh variasi kuntuman orkid liar nun dihutan semulajadi, terdampar rumbunan refflesia tumbuh mengulat diselangi ratusan sepsis tumbuhan
herba kebanggan yang menyertai deruan berenika sungai mengalir deras menerjah punca semulajadi dari Kinabalu, gunung kebanggaan.
Malahan tebing-tebing aliran
sungai itu dirembuni pelbagai spesis pokok yang rantingnya melambai-lambai ditiup sepoi sejuk, seolah
meraikan nyanyian merdu kicauan burung-burung ria .Tidak mungkin mudah
melupakan keindahan tanah Kadamaian yang damai,
anugerah illahi warisan generasi berzaman. Home
to nature, The Paradise side of mt
Kinabalu @ Kadamaian
Pengenalan
![]() |
Tn Walter K, Menerima AWARD KATA dari ( Mantan ) Menteri Pelancongan Negeri Sabah. |
Menurut Setiausaha tetap
Kementerian Pelancongan, Kebudayaan dan Alam sekitar , industri pelancongan di
Sabah telah menjadi sektor ekonomi kedua penting selepas industri minyak dan
gas.
Difahamkan pada tahun 2017
Sabah mencatat seramai 3.67 juta ketibaan pelancong, meningkat 6.5% berbanding
2016 dan menjana 7.25 bilion ringgit.
Angka ini dijangka meningkat
setiap tahun melalui pelbagai usaha dan inisiatif dari Kerajaan.
![]() |
KATA menerima Minister,s Special Award 02 Sept 2017 |
Kehadiran pelacong di Kadamaian telah mencatatkan rekod baik.
Pada tahun 2017 seramai 80 ribu pelancong telah berkunjung ke Kadamaian dan menjana pendapatan 900,000
ringgit terus kepada komuniti. Pencapaian ini dianggap memuaskan dengan
mengambil kira beberapa faktor seperti tahap prasarana asas seperti jalan raya,
kapasiti penginapan dan pemasaran yang masih ditahap membangun.
Cabaran
Kita yakin jika kesemua
aspek di atas dapat disediakan, maka tahun ini (2018) pencapaian aktiviti
pelancongan (pendapatan) di Kadamaian
boleh dipertingkatkan. KATA juga berhasrat
untuk terus memberi fokus terhadap aspek
pemasaran kepada produk- produk pelancongan di Kadamaian. Kita percaya
pemasaran adalah aspek paling kritikal kerana ia adalah komponen paling penting
dalam perniagaan.
Kita sedang meneliti dengan
serius semua aspek pemasaran yang terlibat dalam industri pelancongan seperti
harga, promosi , produk yang ditawarkan dan bagai mana pelancongan Kadamaian
disedari terutama oleh pelancong asing.
Untuk ini, dengan kerjasama Sabah
Tourism Board dan Tourism Malaysia,
usaha-usaha sedang dilaksanakan untuk membina medan komunikasi antara pengusaha dengan potensi
pelancong di serata dunia.
Kesimpulan
![]() |
AJK KATA bersama Tuan Julianus @ Julian Jimit ( Pengurus Kanan Unit Pembangunan STB ) |
Dalam Visi 2025, Kadamaian
mensasarkan ketibaan 10% dari pelancong yang datang ke Negeri Sabah.
Berdasarkan unjuran itu, jika pada 2025 seramai 5 juta pelancong datang ke
negeri Sabah , pada tahun yang sama Kadamaian dijangka menerima kehadiran
pelancong seramai 500,000 setahun. Tiada yang mustahil dengan angka ini.
Gaman Walter Kandayon.
PENGERUSI KATA ( Persatuan Pelancongan Kadamaian, Sabah )