KAEDAH PENYELESAIAN
PEMBINAAN JALAN RAYA
KPLB cadang teknologi pembinaan berasaskan getah
KOTA BELUD: Kementerian Pembangunan Luar Bandar (KPLB) bercadang
untuk memperkenalkan teknologi pembinaan jalan raya berasaskan getah di negeri
ini.
Menterinya Ewon Benedict berkata, teknologi yang telahpun
diaplikasikan di negara lain termasuk Thailand itu amat sesuai digunakan untuk
pembinaan jalan raya luar bandar.
“Kita boleh memperkenal dan membangunkan teknologi ini dalam
pembinaan jalan raya di Sabah kerana saya tahu ia adalah antara kaedah yang
boleh menyelesaikan keperluan membina jalan raya, khususnya jalan raya di luar
bandar.
![]() |
Harga Getah Malaysia semasa |
“Selain itu, ia boleh meningkatkan harga getah kerana kita
mencipta satu teknologi membina jalan raya menggunakan getah. Ini adalah
keperluan domestik dalam industri pembinaan jalan raya,” katanya ketika berucap
pada majlis Kesyukuran di SK Kiau 1, di sini pada Ahad.
Ewon yang juga Adun Kadamaian berkata, kementeriannya juga telah
merangka pelbagai program yang akan dilaksanakan di kawasan luar bandar,
termasuk membangunkan industri pelancongan di Kadamaian.
![]() |
YB Ewon dan YB Munirah M , Semasa Majlis Kesyukuran di Kiau 1 |
“Banyak program di kementerian yang boleh kita laksanakan di
kampungkampung seluruh Sabah. Saya juga bersedia menerima sekiranya ada input
atau cadangan pelbagai pihak termasuk masyarakat akar umbi yang menarik dan
boleh dilaksanakan di kawasan mereka.
“Sebaik-baiknya cadangan yang dikemukakan itu boleh memberi
manfaat jangka masa panjang sama ada dari segi pentadbiran, sistem atau
penyelesaian sesuatu masalah agar kita dapat bersaing dengan masyarakat di
peringkat antarabangsa,” katanya. Mengenai program turun padang, beliau berkata
program itu akan dilaksanakan secara berterusan.
“Pemilihan di kawasan luar pekan sesuai dengan sanubari kita yang
selalu berada di luar pekan dan menyesuaikan suasana kampung. Maka, wajar bagi
kita memilih salah satu kampung di Kadamaian sebagai satu pusat pentadbiran,”
katanya.
Mengenai pembaikan jalanjalankampungdankemudahan lain di kawasan
luar bandar, Ewon berkata pelaksanaan adalah berdasarkan kepada keutamaan dan
keperluan penduduk kampung.
Bagaimanapun, jalanjalan besar di kawasan luar bandar adalah di
bawah bidang kuasa Jabatan Kerja Raya (JKR) dan pihaknya boleh berbincang
dengan kementerian berkaitan untuk memperbaiki jalan berkenaan, tapi jalan
melibatkan jalan kampung masuk kawasan rumah-rumah adalah di bawah bidang kuasa
KPLB.
Beliau turut meminta rakyat Sabah khususnya di DUN Kadamaian
supaya mengetepikan perbezaan politik dan sama-sama menumpukan kepada
membangunkan kawasan itu.
Sumber dari
bekas Kementerian Kerja Raya menerusi menterinya, Datuk Seri Fadillah Yusof
Kementerian Kerja Raya telah melakukan kajian merangkumi aspek teknikal dan kos bagi menilai kesesuaian getah sebagai bahan untuk menurap jalan , penggunaan CMA (Asfalt Terubahsuai Getah Bekuan) di tiga projek perintis jalan diturap getah telah disiapkan antaranya di Negeri Sembilan dan Selangor, masing-masing sepanjang satu kilometer. Satu lagi projek perintis bagi jalan diturap getah akan dibuat di Pahang selepas itu dan ia turut akan digunakan di Lebuh Raya Pan Borneo Sarawak dan Sabah sekiranya terbukti bagus.
“Berdasarkan pemerhatian
awal mendapati turapan jalan yang menggunakan CMA di lokasi perintis itu
menunjukkan tanda-tanda yang positif. Antara kelebihan penggunaan
CMA ialah dapat memberi rintangan lebih baik ke atas faktor-faktor yang boleh
menyebabkan kerosakan jalan seperti retakan dan aluran.
“Bagaimanapun, kos pembinaan jalan menggunakan CMA
lebih tinggi iaitu RM53 per meter berbanding RM29 per meter jika menggunakan
kaedah konvensional, namun kos penyelenggaraan jalan CMA lebih rendah
berbanding jalan konvensional,” Penggunaan CMA lebih juga tahan
lama dan boleh mencapai 10 tahun berbanding lima tahun kaedah konvensional.
Sumber :
https://www.pressreader.com/malaysia/utusan.../281496456970109